Saturday, March 5, 2016

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم


رژیم غذایی سالم

ساختار بدنی انسان ها علی رغم وجود میلیاردها جمعیت روی کره خاکی با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت ها از نظر عادات رژیم غذایی، فرهنگ غذایی وابسته به جغرافیا، بضاعت مالی و دانش به علوم تغذیه وجود دارد.
برخی خوراکی ها از منابع زمینی و کشاورزی و به عبارتی گیاهی و برخی دامی و مشتقات آنها تأمین می-گردند.
بدیهی است با توسعه جمعیت و ایجاد فرهنگ های جدیدتر از اعصار گذشته تاکنون اتخاذ تغذیه به روش-هایی خاص مانند خام، گیاخواری مرسوم گردید. اما از طرفی در عصر حاضر فرهنگ مصرف غذایی فست-فودها هم بر این روش ها افزوده گردیده است. خام، گیاهخواران بر مبنای تئوری و فلسفه خاص، روش انتخاب رژیم غذایی خود را براساس دوری جستن از بیماری های انگلی پایه گذاری کرده اند. زیرا نزد اینگونه افراد گوشت ها می توانند موجب بروز بیماری های بسیاری در جسم و روح انسان گردند.
همچنین فرهنگ مصرف غذایی فست فودی نه تنها عامل مهمی در افزایش چاقی بشمار می آید. بلکه موجب افزایش ترانس های بسیار در بدن شده و درصدی مستعد ایجاد شرایط سرطان زایی می گردند. همچنین در آزمایشات خونی و در عادت غذایی افرادی که فست فودها را در رژیم هر روزه غذایی خود قرار داده اند درصد بالای چربی، کلسترول بد بیشتری در آنها مشاهده می¬شود. انسداد عروق منتهی به قلب و بروز بیماری تصلب الشرائین (گرفتگی رگ های قلب) بخشی حاصل از مصرف فست فودهاست. وجود ترانس های حاصل از اکسایش مواد غذایی مساوی است با افزایش رادیکال های آزاد در خون و بدن و این خود عاملی دیگر در بروز سرطان می باشد. بنابراین بسیاری از بیماری ها می توانند منشاء عادات بد غذایی داشته باشند.
از طرفی عدم مصرف برخی نیازهای تغذیه ای ضروری نیز می توانند موجب اختلالات در عملکرد عمومی بدن گردند. بطور مثال عدم مصرف گوشت در فرضیه های خام گیاهخواران می تواند موجب آتروفی عضلات و در نتیجه شلی و بی بنیه ای بدن گردد.
وجود کراتین و گلوتامین و اسیدهای آمینه در گوشت هم یک نقش ارزنده ای در بدن ایفاء می مایند که بدست آوردن هر یک از آنها از طریق مصرف سویا و یا آجیل امکان پذیر نخواهد بود. باتوجه به آن که مشتقات مواد گوشتی اعم از لبنیات هم در فرهنگ مصرف خام گیاهخواران مرسوم نیست. بدیهی است برخی باکتری ها موجود در ماست که معده در هضم غذا بدان نیازمند است در خام گیاهخواری مصرف نمی شود. با کسب تجربیات می توان نتیجه گرفت که پیروی از رژیم فست فودی افراد را چاق می کند و پیروی از روش-های رژیم غذایی خام، گیاهخواری فرد را لاغر می کند. از سویی واقعیت آن است که تنوع مصرف غذا با هر روشی می تواند آمیخته ای از مجموع روش های متداول رژیم غذایی در جهان باشد و اتخاذ چنین روش¬های متنوع برای سلامتی بدن ایمن تر از پیروی از یک رژیم خاص و محدود است. شناخت مواد غذایی و انتخاب درست آنها برای مصرف غذای روزانه می توانند نقش ارزنده ای در چاقی و لاغری و یا رژیم غذایی مصرفی متعادل ایفاء کند. بطور مثال مصرف فاکتورهای غذایی لاغرکننده مانند خیار، کاهو، هویج، سالادهای بدون سس، زنجبیل، فلفل و یا چاق کننده ها مانند انواع شکلات و شیرینی جات تر، چیپس و پفک، کربوهیدرات ها به مقدار زیاد از آن جمله اند.

No comments:

Post a Comment