Tuesday, March 22, 2016

بایدها و نبایدهای فیبری

بایدها و نبایدهای فیبری



بایدها و نبایدهای فیبری


هنگامی که تصمیم به کاهش وزن می گیرید بیشترین توصیه ای که از اطرافیان می شنوید این است که مصرف فیبر غافل نشوید. این پیشنهاد و توصیه باعث می شود که به فکر فرو بروید و به این نتیجه برسید که قطعاً فیبرها کالری کمی دارند، اما جالب است بدانید که فیبرها در واقع ترکبیاتی فاقد کالری هستند و در دستگاه گوارش جذب نمی شوند، فقط از دستگاه گوارش عبور کرده و باعث پرشدن وعده و القا حس سیری و در نتیجه کاهش وزن میشوند، بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید، فیبرها جز اصلی رژیم شما باید باشند.
مصرف فیبرهای غذایی ارتباط معکوسی با وزن بدن و به ویژه درصد چربی دارند، این مواد ازطریق مکانیسم های مختلفی خطر چاقی و اضافه وزن را کاهش می دهند، فیبرها گوارش را کند و احساس سیری را طولانی می کنند و غذاهای پرفیبر معمولاً کالری و چربی کمتری دارند، غذاهایی که دارای فبیبر بالا هستند می توانند به هضم غذا و درمان مشکلات گوارشی و یبوست کمک شایانی کنند.
همچنین فیبرها در دستگاه گوارش با جذب آب به خود و ایجاد یک توده ژل مانند سبب افزایش حجم توده گوارشی شده و یا ایجاد احساس پری معده به کاهش اشتها کمک می کند.
مصرف فیبرها هنگامی که با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی همراه شود و در کاهش و کنترل وزن مؤثر است.
از طرف دیگر فیبرهای گیاهی سبب جذب کلسترول و املاح صفراوی به خود شده و در کاهش سطح کلسترول خون نقش بسزایی دارند، این گونه فیبرها سرعت جذب گلوکز از دستگاه گوارش را کاهش می دهد و جذب چربی غذا به خود سبب افزایش دفع چربی از دستگاه گوارش می شود.
باید توجه داشت که اگر برای بار اول از فیبر استفاده می شود فرد ممکن است دچار دل درد و نفخ و گاز معده شود، اما بعد از مدتی اگر در رژیم غذایی گنجانده شود دستگاه گوارش خود را با آن تطبیق می دهد، در رژیم غذایی که از فیبر استفاده میشود مایعات زیاد بنوشید چون به هضم آن کمک شایانی می کند.
ذرت حاوی فیبر فراوان است، شایان ذکر است که ذرت به سختی هضم میشود، اما فیبر غیرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزایش حجم مدفوع در روده ها، حرکت آن را تسریع میکند، ذرت حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین است، یک فنجان ذرت، ۱۸/۴ درصد از فیبر در آن است، فیبر، میزان کلسترول و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، ضمناً میزان قندخون افراد مبتلا به دیابت را نیز کمتر میکند، این ویتامین ها شامل اسیدفولیک، نیاسین و ویتامین ث است، وجود فولیک اسید موجود در ذرت از «نارسایی لوله عصبی بدو تولد NTDS میکاهد، ضمناً از آنجا که اسیدفولیک از تشکیل هموسیستین (نوعی اسید آمینه) در بدن ممانع می کند، برای جلوگیری از ابتلابه بیماری های قلبی بسیار مفید است.
ذرت حاوی ماده ای به نام «اگزالات» است، بنابراین افراد مبتلا به «سنگ کلیه اگزالاتی» باید از مصرف ذرت و محصولات حاوی آن خودداری کننند.
این ماده خوراکی، حاوی کربوهیدرات است و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد در مصرف آن دقت کنند، ضمناً اگر آن را به صورت پخته مصرف کنید، آنتی¬اکسیدان آن افزایش یافته و ویتامین C آن کاهش می یابد.
مزایای ذرت

food-1-corn
مواذ مغذی موجود در ذرت، ذرت منشأ فوق العاده ویتامین ب۱(تیامین) و سرشار از ویتامین B5(اسیدپنتوتنیک) ، ویتامین C، ویتامینE، اسید فولیک، فیبر، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی چون منیزیم و فسفر است.
ذرت شیرین سرشار از ماده ای به نام «کاروتنوئید لوتئین» است، این ماده نوعی فیتوکمیکال است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بسیاری از بیماری های ضعف بینایی مربوط به سن جلوگیری می کند.

No comments:

Post a Comment