Friday, April 29, 2016

آنچه واقعاً در مورد کراتین اهمیت دارد!

آنچه واقعاً در مورد کراتین اهمیت دارد!

کراتین در بدنسازی



به جرأت می توان ادعاکرد پس از مکمل های پروتئین، کراتین رایج ترین مکمل دنیاست.

نوشته برایان هایکوک
چنانچه بسیاری از شما می دانید، توهمات بسیاری در مورد کراتین وجود دارد. امسال، بیستمین سالی است که من از کراتین استفاده می کنم. فواید چشمگیر و ؟؟؟؟؟؟ کراتین بر افزایش کارایی ورزشی، پشتیبانی از رشد عضلانی و افزایش قدرت خوبی آشکار شده. این را می توان به فواید متعدد دیگر آن برای سلامتی اضافه کرد.
در طول سالها، کراتین به یک کالای رایج قابل دسترس بدل شده، که به طور وسیعی در حجم و مقادیر بالا در دسترس است. این مسئله، صنعت تولید مکملها را به این سمت سوق داده که تلاش کنند تا راه هایی را بیابند برای اینکه نسخه های متفاوتی از کراتین را با هدف رقابت بر سر آثار مثبت این ماده عرضه کنند، که نمونه هایی موفق بوده اند و نمونه هایی ناموفق. یکی از این انواع کراتین، پلی اتیلن گیلکوسیلیتد کراتین نام دارد که به اختصار PGC نامیده می شود. این نسخه از کراتین اولین بار در دهه ۷۰ میلادی تولید شد ولی تا دهه نود هم تولید وسیعی نداشت؛ پلی اتیلن کلیگول (PFG) پلیمری محلول در آب است که به عنوان یک سیستم ناقل عمل می کند. برای ارتقاء جذب داروها و ترکیبات مختلف در بدن استفاده می شود. PEG همچنین نیمه عمر ترکیبات را افزایش می دهد به واسطه کاهش دفع از طریق کلیه ها و خنثی سازی از طریق آنزیمها. این، امکان می دهد تا مقدار کمتری از ماده مورد نظر مصرف شود برای دستیابی به آثاری مشابه.
داده ها در مورد PGC با دیگر تحقیقات مرتبط با کراتین، مورد مقایسه قرار گرفت. برخی مطالعات آثار خوبی را نشان داده، در حالی که برخی دیگر نتایج متفاوتی داشته. در نهایت، این ترکیب حداقل به خوبی کراتین مونوهیدرات است. ولی آیا این نسخه از کراتین از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است؟
هر نوعی از کراتین برای اینکه آثار مثبتی بر کارایی عضلات داشته باشد، باید بتواند از خون به بافت عضلات منتقل شود. وقتی کراتین از طریق خون به بافتها منتقل شد، بر اساس تفاوت شیب غلظت از طریق ناقل های وابسته به سدیم، وارد بافت می شود. مصرف کراتین به شکل مکمل باعث تضعیف ناقل های کراتین می شود و از این رو مقدار کراتین ذخیره شده در بافتها در نتیجه مصرف مداوم را محدود می کند. این به نوعی مشابه تفاوتی است که بین مصرف کننده های گوشت قرمز (که منبع طبیعی از کراتین است) در مقابل گیاه خواران در پاسخ به مکمل کراتین مشاهده می شود.
چرا دانستن این جزئیات اهمیت دارد؟
به این دلیل که تلاش برای جذب کراتین از طریق سیستم گوارش لزوماً به معنی حل مشکل موجود در گذشتن آن از غشاء سلولها نیست، که وابسته به ناقلهای کراتین است. این درست است که کراتین مونوهیدرات حلالیت کمی در آب دارد، و به این دلیل جذب ضعیفی دارد، و حتماً دقت کرده اید که وقتی آن را همراه آب میل می کنید، ذرات کراتین در ته لیوان شما باقی مانده. ضمناً این واقعیت دارد که می-توان حلالیت کراتین را از طریق تغییرات شیمیایی مختلفی افزایش داد، از جمله می توان به فرمهای هیدروکلراید، با همین فرم PFG اشاره کرد. ولی تمام این تغییرات، اثر کمی بر کل مقدار کراتینی دارد که بافت عضله شما می تواند در خود داشته باشد، و در نتیجه مقدار افزایش کارایی که می توانید در نتیجه مصرف کراتین دریافت کنید محدود می شود. برخی تلاش کرده اند تا به شیوه¬هایی مقدار کراتین منتقل شده به داخل سلولها را افزایش دهند، ولی برتری این شیوه ها بر افزایش کارایی ورزشی هنوز هم در سطح تئوری و تحقیقات آزمایشگاهی است.
نکته
تمام این بحثها از دیدگاه عملی، به این معنی است که اگر پول کافی ندارید برای اینکه صرف انواع عجیب و غریب کراتین کنید، چیز زیادی از دست نمی دهید. همچنان می توانید فواید مشابهی را از کراتین مونوهیدرات قدیمی و دوست داشتنی دریافت کنید. تنها مسئله مهم این است که به کیفیت کراتین مونوهیدراتی که مصرف می کنید اهمیت دهید. در نتیجه به کمپانی های معتبری که کیفیت محصولات آنها تأیید شده پایبند باشید.
منبع: مجله فلکس

No comments:

Post a Comment